Ga naar hoofdinhoud

 

Eind jaren tachtig studeerde Ra van der Hoek (1959) af aan ABK Vredeman de Vries in Leeuwarden (monumentale vormgeving) en later aan Det Kongelige Danske Kunstakademi in Kopenhagen, Denemarken (schilderen). Het werk is met name in de eerste twintig jaar regelmatig tentoongesteld in galeries en op beurzen. Een aantal werken werd opgenomen in museale- en bedrijfscollecties of kreeg een plek in particulier bezit. De kunstenaar ontving in 1998 de Margaretha de Heerprijs van de Gemeente Leeuwarden.

In de eerste twintig jaar van de beroepspraktijk lag de nadruk vooral op tekeningen, werk op papier en kleine schilderijen.
Gaandeweg vervaagde de hang naar het tentoonstellen. De behoefte aan verdieping groeide en als gevolg daarvan werd het roer volledig omgegooid. Sinds 2019, dertig jaar na de academietijd, werkt Ra van der Hoek alleen met digitale middelen. De studio in de vorm van pakweg een camera en een iPad, is volledig mobiel geworden. Het werk is sinds die tijd vooral in ontwikkeling.

‘Zolang ik me kan herinneren is tekenen, lijnen en letters of woorden noteren, het allerbelangrijkste in mijn leven. Ik vond het fijner dan spelen met speelgoed of rondhangen met leeftijdgenoten. Met behulp van de verbeelding opende zich een breder perspectief en leek ik grip op het bestaan te krijgen, waarin ik me eerder toeschouwer dan deelnemer voelde. Vanaf mijn zesde, toen ik kon lezen en schrijven dompelde ik me onder in de stripverhalen van de jaren zestig die mijn wereld vanaf dat moment enorm verrijkten. De combinatie van getekend beeld en taal gaf me een zee van ruimte en mogelijkheden. In mijn dagelijkse kinderleven maakte ik aan de lopende band notities die ik overgoot met een laagje fantasie. Met een soepele blauwe bic-balpen op een verend kladblok, Liefst ergens verborgen. In een schrijfhut onder een tafel of stilletjes op de achterbank van de auto. ‘ 


Door de jaren heen bleef noteren en tekenen nog even belangrijk. In de jaren negentig werden voor het eerst schrijfsels gepubliceerd. Drie en een half jaar lang verscheen er wekelijks een, met een lijntekening geïllustreerde column in de zaterdagbijlage van de Leeuwarder Courant. Op Twitter werden meer dan 800 dagelijkse haiku gepubliceerd. 

‘Ik wil maken vanuit een stroom die mijzelf te boven gaat. Alleen door volledig aanwezig te zijn ben ik ontvankelijk voor dat wat zich tijdens mijn fotosessies voordoet. Ik bepaal mijn composities op ogenschijnlijk onbeduidende plekken, tijdens wandelingen met de camera, dichtbij de plek waar ik verblijf in Noord Nederland en op locaties in Denemarken.’ 

De iPad tekeningen die vaak alleen uit lijnen bestaan en net als de fotowerken een titel meekrijgen, brengen de kinderlijkheid van het spontane registeren terug. Ze zijn associatief, talig en zorgen voor lucht. Steeds veranderende assemblages, samengesteld uit steenvondsten zijn een aanvulling op de digitaal gegenereerde beelden. Geplaatst in relatie tot een fotowerk, helpen stenen de focus op het werk te verscherpen, geven de suggestie van een ruimere context en vormen de verbinding met de aarde.

 

‘Het leven niet kunnen controleren, de voortdurende verandering in onszelf en in alles om ons heen en hoe je je daartoe verhoudt, is de aanleiding waaruit de notities die ik maak tot stand komen. Ik wil met het werk een gunstige omstandigheid scheppen voor wie daar open voor staat. In- en uit kunnen ademen, afstand nemen van jezelf, het grotere geheel ervaren. Naar het werk kijken, zoals je op een vrij moment een tuin bezoekt’

Kunstrecensent André Keikes merkte in de Leeuwarder Courant op: “Van der Hoek is geen kunstenaar die het zoekt in imponeren met omvang en heftige taferelen. Zij componeert door goed te kijken en zorgvuldig te rangschikken. Juist door de beperkte formaten -veel hoger of breder dan 30 centimeter is haar werk zelden-  komt het er bijzonder op aan waar de verf terecht komt en hoe. De suggestieve kracht blijft een sterk punt in Van der Hoek’s werk.” 


Uit het juryrapport van de Margaretha de Heerprijs: ” Ra van der Hoek vertelt met verfijnde eenvoud beeldverhalen die van een uitnodigende raadselachtigheid zijn: door veel zorg omringde elementaire tekens van existentiële emotie, zonder dikdoenerij. Haar werk is sympathiek.

Deze pagina laat een selectie zien van recent werk. Neem gerust contact op als je meer informatie wilt.

Naast het werk als kunstenaar is Ra van der Hoek artistiek leider en tentoonstellingsmaker voor De Utrecht in Leeuwarden.

 

 

fotografie

Gaat de carrousel te langzaam? Klik dan op een van de afbeeldingen en blader zelf verder…

tekeningen
"I have nothing to report, my friends. If you want to find the meaning, Stop chasing after so many things" -Ryokan, 18e eeuw, Japan
Back To Top