Skip to content

‘visuele haiku’s’

[…] Van der Hoek speelt met de vergankelijkheid. Zonlicht valt op de zerken achterin de kerk. […] De kunstenaar legt uit dat ze de prenten als inspiratie gebruikt. Op de tassen, geplaatst naast de graven, staan tekeningen van dieren en boeken, en daar gaat een diepere boodschap achter schuil. ‘ Mensen reizen snel. We plannen ver vooruit, of blikken jaren op dingen terug. Dieren zijn zo niet, ze leven in het moment.’

De nieuwste toevoeging aan haar werk zijn korte zinnetjes, geschreven op papieren tasjes. ‘Nu, nu, nu’, staat er op een. De tekst ernaast leest: ‘Wat je wil houden, heb je niet echt’. De betekenis van de zin vindt ze lastig uit te leggen. ‘ Het is voor mij moeilijk om het goed te verwoorden’, zegt ze aarzelend. ‘Ik ben ook pas halverwege mijn eigen pelgrimsreis.’ De teksten zijn volgens Van der Hoek een soort Haiku’s. ‘Haiku’s zijn korte observaties zonder oordeel, ze geven de lezer alle ruimte.’ De tekeningen bij de zerken omschrijft ze als visuele haiku’s.
Haar werk is constant in verandering. ‘Ik voeg elke week wat toe en haal ook steeds weer onderdelen weg’, vertelt ze
.[…]

 

 -Matthijs Vergeer, uit: Verstilling in een steeds luidruchtiger wereld, De Verdieping, Trouw, 4 augustus 2023
naar aanleiding van Monnikenwerk 2023, waarin 14 kunstenaars in 14 middeleeuwse kerken gedurende zes woensdagen overdag in stilte werken en ’s avonds met de bezoeker het gesprek aan gaan.

 

Onderdeel van een installatie tijdens Monnikenwerk in Loppersum | 2023 | Ra van der Hoek
Back To Top